Home > Blogs > Gidsen > Waarderen van bedrijven

Waarderen van bedrijven

Als investeerder in aandelen kunnen wij niet vaak genoeg benoemen dat achter ieder aandeel een bedrijf schuil gaat. Dit betekent dat je bezig gaat met aankoop en verkoop van bedrijven. Als je opzoek gaat naar kennis op dit vlak, dan verklappen we alvast dat er letterlijk bibliotheken vol staan met boeken over deze kunde.

Om je de zoektocht te besparen, hebben wij deze gids geschreven om je snel de beginselen van waarderen van bedrijven te leren. Heb je interesse in meer? Volg ons dan en schrijf je in op onze masterclass “Beleggen”.

Als abonnee van Basis Beleggen krijg je gratis toegang tot onze Basis Cursus beleggen. Hierin behandelen wij de basale begrippen als Mr. Market en Margin of Safety. Ken je deze begrippen nog niet? Dan verwijzen we je graag naar deze Basis Cursus.

Wat is waarderen?

Waarderen van bedrijven is het proces omtrent het inschatten van de waarde van onderneming voor een derde, de koper van het bedrijf. Als koper van een bedrijf wil je niet teveel betalen omdat je anders je investering er niet uit kan halen. Voor een belegger geldt hetzelfde principe. Betaal je teveel voor het aandeel? Dan kan het jaren duren of zelfs nooit gebeuren dat je je investering eruit haalt, laat staan een rendement op je investering haalt.

Voor de kritische volgers, gelijk een woord ter verdediging. Verander 1 variabele en je krijgt een compleet ander beeld. Dat klopt en daar veranderen we niets aan. Maar onze insteek is niet om de perfecte methode van waarderen te vinden. Die bestaat naar onze bescheiden mening niet. Wat wel bestaat? Het ontwikkelen van een instinct om de waarde van een bedrijf te snappen en te begrijpen. Aan de hand daarvan kun je Mr. Market beter begrijpen en daarnaar handelen.

waarderingsmethodes?

Zonder de intentie om volledig te zijn, behandelen we hierna enkele waarderingsmethodes om je bekender te maken met het waarderen van bedrijven.

Ratio analyse

Een veel toegepaste methode door veel beleggers is de zogenaamde ratio analyse. Door ratio kun je snel een vergelijking maken tussen bedrijven in dezelfde sector. Om dit goed te kunnen, zal je een sector gemiddelde moeten vinden. Vervolgens kun je aan de hand van een specifiek bedrijf een vergelijking maken of dezelfde ratio lager, hetzelfde of hoger is. Welke ratio’s zijn e er? Een kleine selectie.

  • K/W verhouding: de koers gedeeld door de winst per aandeel (WPA) laat zien hoe vaak je de WPA betaalt bij een bepaalde koers. Deze methode vormt een basale eerste kennismaking met een waardebepaling van een bedrijf. Algemeen zal een bedrijf met een lagere WPA aantrekkelijker zijn dan een bedrijf met een hoger WPA. Let wel dat een lage WPA ook kan betekenen dat een bedrijf op faillissement na niet lang meer te gaan heeft.  Dit is ook gelijk de handicap van ratio analyses.
  • Prijs/Boekwaarde ratio: de boekwaarde vind je door de bezittingen van een bedrijf minus de schulden te berekenen. Door deze boekwaarde te delen door het aantal uitstaande aandelen, weet je de boekwaarde per aandeel. Door vervolgens de koers van het aandeel te delen door de boekwaarde per aandeel, kun je de prijs/boekwaarde (P/B) ratio berekenen.
  • Prijs/Omzet ratio: bij snel groeiende bedrijven mist vaak een WPA. Daarmee kun je de K/W ratio niet goed genoeg berekenen. Een alternatieve methode om dan een ratio te bepalen is door koers van het aandeel te delen door de omzet per aandeel. Deze prijs/omzet (P/S) ratio kun je dan gebruiken om te bepalen wat de waarde is van een snelle groeier.

Met deze ratio’s kun je een waarde van een bedrijf beredeneren. Zeker als je een trend vindt in de K/W verhouding over meerdere jaren.

Kasstroom waarderen

Naast het waarderen aan de hand van diverse ratio’s, kun je ook kijken naar wat een onderneming opbrengt aan kasstroom. Naast de jaarrekening waarin je de winst en verliesrekening kunt vinden, heb je ook een overzicht van de kasstroom. Dit overzicht laat zien wat voor geld het bedrijf binnenkomt en uitgaat. In tegenstelling tot de boekhoudkundige beginselen, kun je een kasstroom veel moeilijker beïnvloeden. Vandaar dat het reuze interessant is daar naar te kijken als belegger.

Een methode om de kasstroom te waarderen is de zogenaamde discounted cashflow methode. Deze methode waardeert de toekomstig te verwachten kasstroom naar het moment van nu. Dit heet contant maken.

Daarbij bepaal je als valuator tegen welk rendement je een kasstroom contant wenst te maken naar nu. Als je volgend jaar 110 euro kasstroom ontvangt, dan ben je nu bereid daar 100 euro voor te bepalen zodat je een rendement van 10% hebt. Dit kort door de bocht voorbeeld laat zien waar het om gaat. Namelijk wat wil je nu betalen voor iets wat je over een jaar, twee jaar en x jaar ontvangt?

Conclusie

Als belegger heb je een uitgebreid pakket tot je beschikking om de waarde van een aandeel te bepalen. Bij BasisBeleggen.nl hebben we deze kennis gebundeld voor je en maken wij de analyse voor je. Interesse? Sluit dan snel een abonnement af en start vanaf vandaag met je financiële droom.

Deel op:

Populaire artikelen